Do wójta gminy Kłodzko skierowany został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy Szalejowa Górnego. Jak informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad postępowanie administracyjne zakończy się wydaniem decyzji, która ostatecznie zatwierdzi przebieg trasy.
Najkorzystniejszy wariant przebiegu przyszłej trasy obwodnicy Szalejowa Górnego zaproponowany został na podstawie opracowanej wcześniej dokumentacji projektowej, z uwzględnieniem analizy wielokryterialnej (tj. kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne oraz techniczne). Mowa tu o wariancie W1B, który przebiega po północnej stronie drogi krajowej nr 8. Trasa ta będzie miała długość ok. 3,2 km, a realizacja wiązać się będzie z wyburzeniem dwóch budynków gospodarczych.
– Trasa będzie rozpoczynać się od ronda w km ok. 28+620, projektowanego w ramach równolegle prowadzonych prac dokumentacyjnych dla rozbudowy DK-8 na odcinku Szczytna – Kłodzko, a kończyć również rondem w km ok. 31+617. Przez pierwsze 400 m projektowana obwodnica prowadzona jest przez tereny pól uprawnych, następnie przekroczy estakadą dolinę rzeki Cicha oraz drogę powiatową prowadzącą w kierunku Wolan (nr 3304D). Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa prowadzona będzie obiektem inżynierskim o długości około 170 m. Korytarz obwodnicy został zaprojektowany tak, aby maksymalnie omijać zabudowania mieszkalne — czytamy w komunikacie wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Na dalszym przebiegu obwodnica Szalejowa Górnego krzyżować się będzie w formie obiektu z drogą powiatową w kierunku Kamieńca (nr 3239D), a następnie prowadzona będzie polami uprawnymi i połączy się z odcinkiem DK8 Szczytna – Kłodzko.
Niezbędne do realizacji inwestycji jest jednak wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), która pozwoli zatwierdzić przebieg obwodnicy Szalejowa Górnego, przeznaczony do dalszych prac projektowych.
– Wydanie decyzji umożliwi również ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj. Jest także konieczna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – informuje GDDKiA.
Uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w pierwszym kwartale 2025 r., a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj ma natomiast nastąpić w pierwszym kwartale 2026 r.
Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2026 – 2029.