Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) zarekomendowała przebieg obwodnicy Szalejowa Górnego.
– Zbliżamy się do zakończenia etapu I Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla planowanej obwodnicy Szalejowa Górnego – informują przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) zarekomendowaliśmy przebieg tej drogi według wariantu W1B, po północnej stronie obecnego przebiegu DK8.
W lutym 2022 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie STEŚ-R dla planowanej obwodnicy Szalejowa Górnego. Dla wstępnego określenia występujących warunków gruntowych na wszystkich analizowanych wariantach przeprowadzono także badania terenowe. We wrześniu 2022 r. oraz w czerwcu 2023 r. zorganizowane zostały także spotkania informacyjne z mieszkańcami gminy Kłodzko.
Kolejno, przygotowaną dokumentację przedstawiono podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), a po posiedzeniu naniesione zostały zmiany w dokumentacji wynikające z ustaleń. 15 grudnia 2023 r. zorganizowane zostało posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, podczas którego Omówiono wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
– Spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości na etapie STEŚ-R, w protokole KOPI zarekomendowano przebieg obwodnicy Szalejowa Górnego w wariancie W1B, po północnej stronie DK8 – informują przedstawiciele GDDKiA. –
Kolejno, przygotowaną dokumentację przedstawiono podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), a po posiedzeniu naniesione zostały zmiany w dokumentacji wynikające z ustaleń. 15 grudnia 2023 r. zorganizowane zostało posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, podczas którego Omówiono wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
– Spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości na etapie STEŚ-R, w protokole KOPI zarekomendowano przebieg obwodnicy Szalejowa Górnego w wariancie W1B, po północnej stronie DK8 – informują przedstawiciele GDDKiA. –
Kolejno, przygotowaną dokumentację przedstawiono podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), a po posiedzeniu naniesione zostały zmiany w dokumentacji wynikające z ustaleń. 15 grudnia 2023 r. zorganizowane zostało posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, podczas którego Omówiono wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
– Spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości na etapie STEŚ-R, w protokole KOPI zarekomendowano przebieg obwodnicy Szalejowa Górnego w wariancie W1B, po północnej stronie DK8 – informują przedstawiciele GDDKiA. – Proponowana w tym wariancie trasa ma długość ok. 3,2 km. Rozpoczyna się od ronda projektowanego w ramach równolegle prowadzonych prac dokumentacyjnych dla rozbudowy DK8 na odcinku Szczytna – Kłodzko w km ok. 28+620 i kończy rondem w km ok. 31+617.
Fot. GDDKiA
Jak ma przebiegać obwodnica Szalejowa Górnego?
Według rekomendowanego wariantu przez pierwsze 400 m projektowana obwodnica prowadzona jest polami uprawnymi, by następnie przejść estakadą nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową w kierunku Wolan (nr 3304D). Jak podkreśla GDDKiA, ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa prowadzona będzie obiektem o dł. ok 170 m, a korytarz obwodnicy został zaprojektowany tak, aby ominąć zabudowania mieszkalne.
Kolejno obwodnica Szalejowa Górnego krzyżuje się z drogą powiatową w kierunku Kamieńca (nr 3239D) i dalej prowadzona jest polami uprawnymi. Następnie łączy się ona z odcinkiem DK8 Szczytna – Kłodzko.
Realizacja wariantu W1B będzie wiązać się z wyburzeniem dwóch budynków gospodarczych.
– W I kw. 2024 r. planujemy złożyć wniosek o wydanie DŚU. Po jej otrzymaniu przeprowadzone zostaną szczegółowe badania geologiczne i opracowana zostanie dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj – informuje wrocławski oddział GDDKiA.
Jest to NAJLEPSZY – PRZYSZŁOŚCIOWY wariant obwodnicy Szalejowa. Teraz czekamy na szybką decyzję GDDKiA i wybór wariantu drogi S-8 między Bardem i Kłodzkiem przez TUNEL.