Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu podpisała umowę z firmą Budimex S.A. na budowę nowego mostu na Białej Lądeckiej w Stroniu Śląskim. Inwestycja, której wartość wynosi niemal 13 milionów złotych, ma zostać zrealizowana w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Nowy most zostanie zaprojektowany tak, aby zwiększyć bezpieczeństwo i trwałość przeprawy. Kluczową zmianą będzie brak filarów nurtowych oraz większe światło obiektu, co pozwoli na swobodniejszy przepływ wody i zminimalizuje ryzyko uszkodzeń w przypadku wysokich stanów rzeki.
Obecnie w Stroniu Śląskim funkcjonuje przeprawa tymczasowa, nadzorowana przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Umowę na budowę nowego mostu podpisano 31 marca w obecności marszałka województwa dolnośląskiego, Pawła Gancarza.
– To ważny moment, podpisanie umowy na odbudowę mostu, który stanie się docelową przeprawą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 392, nad którą zresztą też pracujemy, żeby została odbudowana ze środków europejskich. Czekamy na decyzję Komisji Europejskiej — mówił Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego. – Projekt mostu jest pokłosiem dwudniowych warsztatów Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, które odbywały się na terenie woj. dolnośląskiego, na ziemi kłodzkiej, gdzie wypracowywano standardy i rozwiązania, które mają być pomocne przy projektowaniu tego typu infrastruktury, żeby ona była odporna na potencjalne, przyszłe zagrożenia powodziowe.

Most będzie jednojezdniowy, z dwoma pasami ruchu po 3,5 m każdy oraz chodnikami o szerokości ponad 2 metrów po obu stronach. Całkowita długość przeprawy wyniesie ponad 38 m, a szerokość ponad 11 m. Harmonogram prac budowlanych przedstawił Damian Nowakowski, przedstawiciel firmy Budimex.
– Kwiecień to będzie miesiąc przeznaczony na prace organizacyjne, kwestię organizacji sprzętu, zatwierdzeń kluczowych materiałów takich jak beton czy stal. Na początku maja wchodzimy z pracami związanymi z posadowieniem obiektu. Będzie to posadowienie pośrednie, czyli będziemy wykonywać pale wiercone. Mamy podłoże skalne, więc zajmie to trochę czasu. Mniej więcej w okolicy sierpnia planujemy montaż konstrukcji stalowej. Jest to obiekt zespolony, dolne dźwigary są stalowe, płyta jest żelbetowa. W sierpniu będziemy montować część stalową. Myślę, że wrzesień to będzie miesiąc na zazbrojenie i wylanie płyty. Październik, listopad to prace wykończeniowe, na kapach chodnikowych, barierach i tak już zbliżając się do końca terminu jakieś roboty wykończeniowe, tak żeby ten ruch udrożnić. Po wykonaniu obiektu pozostanie nam rozebranie obiektu, który obecnie jest użytkowany przez mieszkańców i zakończenie całego zadania — mówił Damian Nowakowski.

Fot. FB Paweł Gancarz – Marszałek Województwa Dolnośląskiego