Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje drogę ekspresową S8 na odcinku Ząbkowice Śląskie – Bardo. Do przetrargu przystąpiło sześciu wykonawców, a najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD. Jej wartość to 378 471 000 zł.
Na tym odcinku „ekspresówka” o długości ok. 14 km poprowadzona będzie nowym śladem i ma przebiegać przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie oraz Bardo. W minimalnym stopniu wykorzystywać będzie przebieg drogi krajowej nr 8.
– W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo – na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt – informują przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA
S8 Kłodzko – Wrocław
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielona została na sześć odcinków. Trasa o długości 87 km będzie miała dwie jezdnie, dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne. W grudniu 2023 r. GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik. Odcinek o długości 32,5 km podzielony został na trzy zadania realizacyjne. Na dwa zadania podzielony został także 17-kilometrowy odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich. W ubiegłym tygodniu otworzone zostały oferty firm, a obecnie trwa ich analiza.
Co z odcinkiem Bardo- Kłodzko?
Jak inormuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odcinek „ekspresówki” z Barda do Kłodzka jest jeszcze w trakcie prac przygotowawyczych. Ich efekt uzależniony jest od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
– Po zakończonych analizach wskażemy wariant preferowany dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – informuje GDDKiA.
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław – Kłodzko i tym samym oddanie trasy do użytku planowane jest na lata 2028-2033. Co ważne, w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisana została także realizacja dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.