Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na realizację kolejnych dwóch odcinków S8. Ponad 17 km drogi podzielony został na dwa zadania: Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie.
Termin składania ofert upływa 6 lutego 2024 r., a głównym kryterium oceny będzie cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane także pozacenowe kryteria jakości za przedłużenie gwarancji jakości.
– Dla trasy pomiędzy Łagiewnikami i Niemczą będzie to 20 proc. za wydłużenie gwarancji na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (dla odcinka Niemcza – Ząbkowice to 10 proc. przy zastosowaniu ekranów przeciwolśnieniowych). Kolejne 20 proc. za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem, tj. w zakresie: konstrukcji pomostu, konstrukcji dźwigarów głównych, przyczółków, filarów, łożysk, izolacji wodoszczelnych, zabezpieczenia przerw dylatacyjnych, konstrukcji schodów i pochylni (dla drugiego odcinka to 30 proc.) – informują przedstawiciele GDDKiA.
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem podzielona została w sumie na sześć krótszych odcinków. 14 grudnia br. podpisano umowy na realizację pierwszych trzech zadań na odcinku od Kobierzyc do Łagiewnik. 22 grudnia br. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na projekt i budowę ok. 14-kilometrowego odcinka od Ząbkowic Śląskich do Barda. 29 grudnia br. ogłoszony został przetarg dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. (Szczegóły zamówienia Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie.)
Co z S8 do Kłodzka?
Droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Zakończenie całej inwestycji oraz oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033.
– Dla odcinka Bardo – Kłodzko jesteśmy w trakcie prac przygotowawczych, których efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach wskażemy wariant preferowany, dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Co ważne, w rządowym programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
GDDKiA
Gdyby został zrealizowany między Bardem i Kłodzkiem zaznaczony na mapce wariant – obecna odległość dzieląca OBIE MIEJSCOWOŚCI z zaledwie 9 km. wydłużyła by się aż do 20 km . . Większość kierowców aut osobowych dalej by jeżdziła starym odcinkiem zaledwie 9 km. bo , Po pierwsze : BĘDZIE SZYBCIEJ. Po drugie : będzie taniej bo mniejsze zużycie paliwa ( również ekologia się kłania , mniej spalin i innych wydostających się substancji chemicznych które nawet ze ścierających układów hamulcowych , opon dostają się do atmosfery ). Po trzecie : nie zostanie zdegradowany krajobraz i tereny inwestycyjne gminy kłodzkiej i TUNEL będzie zapewniał również najdogodniejszy dojazd zarówno do Kudowy i Boboszowa. Mamy XXI wiek i drogi przez tunel to nic nadzwyczajnego , wiele tuneli powstało i powstaje już w Polsce znacznie dłuższych od tego pod Górami Bardzkimi.