We wtorek 11 marca 2025 roku uroczyście rozpoczęto długo oczekiwaną budowę drogi I/33
– Náchod – obwodnica. Ten strategiczny projekt infrastrukturalny, którego przygotowanie
trwało prawie 17 lat, ma na celu poprawę sytuacji komunikacyjnej oraz podniesienie jakości
życia mieszkańców Náchodu.
Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się z udziałem Ministra Transportu
Martina Kupki, dyrektora generalnego Dyrekcji Dróg i Autostrad Radka Mátla,
przedstawiciela Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej Zbyňka Hořelicy,
hetmana Kraju Kralowohradeckiego Petra Kolety, burmistrza miasta Náchod Jana Birke,
przedstawicieli wykonawców oraz wielu innych gości. Każdy z uczestników w krótkim
przemówieniu podkreślił znaczenie tej inwestycji dla regionu, jej wpływ na poprawę
płynności ruchu oraz korzyści dla jakości życia mieszkańców.

– Dla Náchodu jest to naprawdę historyczny moment. Po długich latach przygotowań i
przezwyciężeniu wielu przeszkód udało się w końcu rozpocząć budowę obwodnicy, na którą
nasze miasto czekało ponad dwie dekady. Ta inwestycja jest częścią planu zagospodarowania przestrzennego już od 1997 roku, czyli od niesamowitych 28 lat. Każdy,
kto choć raz stał w niekończącym się korku na głównej trasie, wie, jak bardzo ta budowa jest potrzebna. Dobre rzeczy przychodzą do tych, którzy potrafią czekać. A my się dziś
doczekaliśmy! Obwodnica znacząco poprawi jakość życia naszych mieszkańców, zmniejszy
hałas, emisję spalin, a przede wszystkim zwiększy bezpieczeństwo. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tej inwestycji – bez ich wysiłku nie bylibyśmy dziś świadkami rozpoczęcia tej tak oczekiwanej budowy – podkreślał burmistrz Náchodu, Jan Birke.
W uroczystości wzięli udział także przedstawiciele Euroregionu Glacensis zarówno po stronie czeskiej, jak i polskiej, w tym przewodniczący Czesław Krecichwost. Obecni byli również burmistrzowie partnerskich miast z Polski – Kudowy-Zdroju i Polanicy-Zdroju.
– Burmistrzowi Náchodu gratuluję wytrwałości i wiary w sukces.Dla dobrego gospodarza samorządowca nie ma zadań nie do wykonania, które służą codziennej jakości życia mieszkańców. Decyzja o rozpoczęciu budowy obwodnicy Náchodu ma szczególne znaczenie nie tylko dla usprawnienia komunikacji w Republice Czeskiej, ale jest również wyznacznikiem kierunku dla strony polskiej w trakcie modernizacji drogi nr 8 – mówił przewodniczący polskiej części Euroregionu Glacensis, Czesław Kręcichwost.

Połączenie komunikacyjne regionu przygranicznego jest kluczowym tematem dla mieszkańców po obu stronach granicy, a obwodnica Náchodu stanowi ważny krok w kierunku poprawy sytuacji transportowej nie tylko w mieście, ale także w szerszym kontekście pogranicza czesko- polskiego. Działania Euroregionu Glacensis i jego przedstawicieli odgrywają istotną rolę w reprezentowaniu potrzeb mieszkańców oraz negocjacjach dotyczących dalszego połączenia z kluczowymi sieciami drogowymi w Czechach i w Polsce.
Obwodnica Náchodu przejmie ruch tranzytowy, omijając zurbanizowane obszary miasta i
znacznie zmniejszając obciążenie komunikacyjne centrum. Codziennie przez Náchod
przejeżdża około 30 tysięcy pojazdów, w tym 6 tysięcy ciężarówek, co powoduje hałas,
emisję spalin oraz zagrożenie dla pieszych i kierowców.
Wieloletnie przygotowania i poparcie społeczne
Miasto Náchod zabiegało o budowę obwodnicy przez ponad dwadzieścia lat. Dyrekcja Dróg i
Autostrad złożyła wniosek o decyzję o warunkach zabudowy już w 2009 roku. Proces ten był jednak wielokrotnie opóźniany w wyniku odwołań stowarzyszeń obywatelskich i osób
prywatnych. Właśnie te interwencje doprowadziły do ponownych analiz projektu i
wielokrotnego przesuwania terminu rozpoczęcia budowy.
Na trudną sytuację komunikacyjną w mieście i konieczność budowy obwodnicy kilkakrotnie
zwracały uwagę także protesty Stowarzyszenia na rzecz Obwodnicy Náchodu. Demonstracje, podczas których ludzie przechodzili przez przejścia dla pieszych na głównej trasie przez miasto, miały miejsce w latach 2010, 2011 i 2014. Te działania niewątpliwie przyczyniły się do przyspieszenia procesu zatwierdzania budowy obwodnicy.

Parametry techniczne i finansowanie
Obwodnica o łącznej długości 6 485 metrów obejmuje dwa węzły drogowe, dwa tunele
(Dolní Radechová – 363 m i Kramolna – 100 m), 17 mostów oraz ekrany akustyczne.
Projekt jest finansowany ze środków Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej,
a jego realizacja będzie prowadzona przez Dyrekcję Dróg i Autostrad. Wykonawcą inwestycji, która potrwa 36 miesięcy, jest konsorcjum EUROVIA CZ a.s., Stavby mostů a.s., Marti a.s. i EUROVIA SK, a.s. Łączny koszt budowy wynosi 3 184,3 mln CZK netto.
